30 Απριλίου 2015

7 τρόποι να καταλαγιάσετε το στρες


άρθρο της Yelena Shuster στο http://www.health.com/

ελεύθερη μετάφραση: μαμά Σοφία

Έχετε αισθανθεί ποτέ πως δεν μπορείτε να χαλαρώσετε μετά από μια απαιτητική μέρα μέρα ή και εβδομάδα; Αυτό συμβαίνει γιατί το στρες αποδυναμώνει την αυτοάμυνα του οργανισμού σας να αντισταθεί στο στρες. "Η αδρεναλίνη αρχίσει να ρέει άφθονη, η καρδιά σας χτυπάει γρήγορα και η αρτηριακή σας πίεση αυξάνεται" μας εξηγεί ο Ash Nadkarmi MD, αναπληρωτής ψυχίατρος στο Brigham & Women's hospital. "Μακροχρόνια έκθεση στις ορμόνες τους στρες μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα υγείας όπως : άγχος, κατάθλιψη, καρδιακές παθήσεις, αύξηση βάρους, προβλήματα μνήμης και συγκέντρωσης" συμπληρώνει ο Dr Nadkarmi.
Και εννοείται πως τα παραπάνω δεν είναι καθόλου χαλαρωτικά.
Τι κάνουμε λοιπόν όταν λύσεις όπως το να βγάλετε μια βόλτα τον σκύλο σας ή να πιείτε ένα χαλαρωτικό ρόφημα δεν βοηθούν;
Δείτε τους παρακάτω εναλλακτικούς τρόπους ξε-στρεσαρίσματος οι οποίοι προτείνονται από ειδικούς και πρόσφατες μελέτες.
1. Ξυπνήστε νωρίς
Μπορεί να φαίνεται αντιφατικό πως το να στερείστε ύπνο θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε αλλά με το δώσετε στον εαυτό σας 15-20 λεπτά επιπλέον πριν βγείτε από την πόρτα και ξεκινήσει η μέρα σας, θα εισπράξετε ένα συναίσθημα ανανέωσης και μικρότερης πίεσης στο πρόγραμμα την ημέρας που ακολουθεί. "Πάρτε χρόνο το πρωί για να επικεντρωθείτε στον εαυτό σας" λέει η ψυχολόγος Leslie Carr (PsyD) από το San Francisco. "Πολλοί άνθρωποι ξεκινούν την μέρα τους σαν εκτοξευόμενοι πύραυλοι και αυτό ποτέ δεν βοηθάει στο να παραμείνετε ήρεμοι".
Σκεφτείτε πως η καφεΐνη χρειάζεται 20 λεπτά για να την μεταβολίσει ο οργανισμός μας και να αισθανθούμε το αποτέλεσμά της. Σ'αυτά τα 15-20 λεπτά σκεφτείτε τι έχετε να φέρετε εις πέρας μέσα στην μέρα ή διαβάστε κάτι αισιόδοξο. Που ξέρετε; Μπορεί να ανακαλύψετε πως η συνηθισμένη "τρελή" σας μέρα κυλάει λίγο πιο ομαλά.
2. Δημιουργήστε έναν χαλαρωτικό χώρο
"Οι έρευνες λένε πως τα θερμά χρώματα (όπως το κόκκινο) ενθουσιάζουν, ενώ το ψυχρά χρώματα όπως το μπλε, το πράσινο ή το γκρί χαλαρώνουν." λέει η Molly Roberts MD, πρόεδρος της Αμερικανικής Ολιστικής Ιατρικής Ένωσης. Το να περιβάλλεστε από ένα χρώμα που σας χαλαρώνει μπορεί να σας βοηθήσει να ηρεμήσετε. "Η θεωρία πίσω από την χρήση θεραπείας με χρώματα λέει πως τα χρώματα "εισέρχονται" από τα μάτια τα οποία στέλνουν μηνύματα κατά μήκος των νευρικών οδών προς την περιοχή του εγκεφάλου που ρυθμίζει τα συναισθήματα" λέει η Roberts. "Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να περιβάλλετε τον εαυτό σας με χρώματα που μπορούν να σας ελαττώσουν το στρες κατά την διάρκεια της ημέρας. Στο σπίτι βάψτε έναν ιδιαίτερο τοίχο( αν μπορείτε και στο γραφείο), δέστε στην καρέκλα της δουλειάς σας ένα φουλάρι με χρώμα που σας χαλαρώνει και αλλάξτε το screensaver του υπολογιστή σας."
3. Τραγουδήστε με την καρδιά σας
Την επόμενη φορά που θα νιώσετε ευάλωτοι και εξουθενωμένοι ψυχικά βγάλτε το προς τα έξω. Καθώς ο ήχος βγαίνει από το σώμα μας, το μυαλό μας χαλαρώνει. Αυτό συμβαίνει είτε τραγουδάτε μόνοι σας, είτε με παρέα, ακόμη και αν λέτε "ΩΜΜΜΜΜΜΜ" λέει η Rita Eichenstein (PhD) νευροψυχολόγος στο Cedars-Sinai Medical Towers στο Los Angeles. Έχει παρατηρηθεί πως το τραγούδι μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης (η ορμόνη του στρες) στο σώμα. Επίσης κάποια έρευνα έδειξε πως το τραγούδι πριν από κάποιο χειρουργείο μειώνει την αρτηριακή πίεση (κάτι βέβαια για το οποίο χρειάζεται περαιτέρω έρευνα). Κι αν ακόμη δεν είστε έτοιμοι να απελευθερώσετε την εσωτερική σας Rihanna - ξεκινήστε με το τραγούδι στο μπάνιο. "Τραγουδώντας τραγούδια που αγαπάτε φέρνετε στο μυαλό σας θετικές αναμνήσεις και απομακρύνετε τις σκέψεις σας από στρεσογόνους παράγοντες" λέει η Eichenstein.
4. Οπτικοποιήστε τις στρεσογόνες σκέψεις σας
Ο συνάδελφός σας, σας πέταξε κάτω από ένα λεωφορείο! Ο άντρας σας ξέχασε το θερμοσίφωνα ανοιχτό!
Όταν πρόκειται για μια τέτοια μέρα προσπαθήστε να διαχύσετε τις σκέψεις σας. "Ένα είδος δηλαδή οπτικού διαλογισμού, γνώσης και συναίσθησης. Ένας τρόπος να σαρώσετε ότι βουίζει αλυσιτελώς στο κεφάλι σας. " λέει ο Erin Olivo (PhD) Επίκουρος καθηγητής της Ιατρικής, Ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο στης Κολούμπια και συγγραφέας του βιβλίου "Wise Man Living". Κυριαρχήστε στα συναισθήματά σας. Μεταμορφώστε την ζωή σας. Δείτε πως δουλεύει : Φανταστείτε τις σκέψεις σας σαν σύννεφα στον ουρανό και αφήστε τα να περάσουν από πάνω σας. Όταν ξεκινάμε να παρατηρούμε τις σκέψεις μας σαν ψυχικά αντικείμενα τα οποία απλώς έρχονται και φεύγουν , τότε γίνονται λιγότερο δυσάρεστα, λιγότερο απειλητικά και αποδυναμώνονται έτσι ώστε να επηρεάζουν ψυχικά όλο και λιγότερο λέει ο Olivo.
5. Ξεσκαρτάρετε τα συρτάρια σας (ή μικρούς αποθηκευτικούς σας χώρους)
Όταν αισθάνεστε συναισθηματικά άδειοι είναι γεγονός πως το ξεσκόνισμα είναι το τελευταίο πράγμα που θέλετε να κάνετε. Η αλήθεια είναι όμως πως το καθάρισμα του σπιτιού μπορεί να φέρει σε ισορροπία κι εσάς. "Κάτι εύκολο που μπορείτε να κάνετε είναι να ξεσκαρτάρετε χώρους (συρτάρια-κουτιά-αποθήκες) από ότι σας είναι άχρηστο. Αυτό θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε το στρες" μας λέει η Lauren Napolitano (PsyD) ψυχολόγος στο Bryn Mawr Hospital της Πενσυλβάνια. "Μια εκκαθάριση σε αχρησιμοποίητα αντικείμενα σας δίνει μια αίσθηση της τάξης στο φυσικό σας περιβάλλον η οποία σας βοηθάει να νιώθετε πιο ήρεμοι και να διώχνετε την αίσθηση του στρες" προτείνει η Lauren. "Ξεκινήστε με κάτι μικρό όπως εκείνο το συρτάρι ρης κουζίνας (που όλοι έχουμε) όπου  μαζεύουμε μικρά πράγματα που δεν χρειαζόμαστε καθημερινά. Η πρακτική ορατή οργάνωση οδηγεί σε συναισθηματική οργάνωση" λέει η Napolitano.
6. Πάρτε βαθιές αναπνοές
"Είτε βρίσκεστε στην ουρά του σούπερ μάρκετ είτε περιμένετε να πάρετε τα παιδιά σας απ'το σχολείο διαθέστε ένα λεπτό για να αναπνέετε βαθιά από την μύτη μέσα στην κοιλιά σας" λέει ο Roswelt Ga. - φυσιοθεραπευτής στο ιατρείο του Samuel A. Mielcarski. Προτείνει επίσης να ξεκουράζετε ταυτόχρονα τα χέρια σας στο χαμηλότερο σημείο του θώρακά σας ή στην κοιλιά σας για να βοηθήσετε στην βαθύτερη αναπνοή. "Αναπνέοντας πλήρως και βαθιά μέσα στην κοιλιά μας επιφέρουμε μια αίσθηση ηρεμίας, γιατί περισσότερο οξυγόνο διαχέεται στα κύτταρα του σώματός μας και αυτό βοηθάει στην χαλάρωση" εξηγεί ο Roswell. "Αυτός ο τύπος αναπνοής βοηθάει επίσης να αυξήσετε αυτό που είναι γνωστό ως "απάντηση χαλάρωσης" (relaxation responce) το οποίο είναι συνδεδεμένο με το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα όπου εμπλέκεται στην χαλάρωση του σώματος.
7. Δείτε αστεία βίντεο
Πρέπει να παραδεχτείτε πως το να παρακολουθείτε μια γάτα να λικνίζεται αριστοτεχνικά στους ρυθμούς της Beyonce σας παίρνει κάπως την ένταση. "Μετά από μια κουραστική ημέρα κοιτάζοντας αυτά τα αστεία στιγμιότυπα θα χαλαρώσετε λιγάκι. Αυτό συμβαίνει γιατί ενεργοποιείται το τμήμα του εγκεφάλου που προσφέρει ηρεμία και μια φυσιολογική χαλάρωση" λέει η Rose Hanna σύμβουλος σχέσεων και καθηγήτρια ψυχολογίας στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Long Beach.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου